Παρασκευή 6 Ιουνίου 2014

ΚΥΡΙΑ ΟΔΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ ΠΟΛΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΑΠΟ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ





                                
                  Η οδός Καλαμπάκας στο τμήμα από δέλτα Καλαμπάκας  μέχρι τη διασταύρωση προς Ράξα  έχει μήκος 3.400 μέτρα  και την εποχή του 1988  είχαν αναπτυχθεί  εκατέρωθεν της οδού αξιοσημείωτες οικονομικές, πολιτιστικές και ψυχαγωγικές  δραστηριότητες,   με αποτέλεσμα να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των οικονομικών και κοινωνικών τάξεων και την αθρόα προσέλευση  της νεολαίας, στα κέντρα αναψυχής,  ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες.
                     Ως τμήμα του Εθνικού δρόμου Λαρίσης-Τρικάλων-Καλαμπάκας-Ιωαννίνων είχε μεγάλη τοπική και υπερτοπική κυκλοφορία  η οποία  εγκυμονούσε κινδύνους ατυχημάτων  λόγω  της στενότητος του οδοστρώματος που ανέρχονταν για άνοδο και κάθοδο συνολικά στα επτά (7) μέτρα,  με μικρά ερείσματα εκατέρωθεν,  χωρίς κράσπεδα και πεζοδρόμια, χωρίς διακριτούς χώρους για παρκάρισμα αυτοκινήτων  και με σαφή εμπλοκή όλων των μέσων κυκλοφορίας.  Το συνολικό θεωρητικό πλάτος της  οδού ανέρχονταν περίπου  στα δέκα (10) μέτρα. (Να σημειωθεί εδώ ότι συνέβαιναν πολλά δυστυχήματα μεταξύ των οποίων  ακριβώς στο δέλτα Καλαμπάκας σκοτώθηκε το 1978 (?) σε τροχαίο δυστύχημα ο νεαρός Πολιτικός Μηχανικός Κωνσταντίνος Αλ. Κλιάφας.)
            Τους καλοκαιρινούς μήνες η κατάσταση χειροτέρευε από τα διερχόμενα αυτοκίνητα των Τούρκων μεταναστών της  δυτικής Γερμανίας  διότι ο δρόμος αυτός  λειτουργούσε τότε σαν το μοναδικό στην Ελλάδα  τμήμα διέλευσης από Ηγουμενίτσα προς Τουρκία και τανάπαλιν. (Είχε αρχίσει ήδη ο διαμελισμός της Γιουγκοσλαβίας, ήταν  σε έξαρση μειονοτικά ζητήματα και υπήρχαν προβλήματα διέλευσης μέσω αυτής της χώρας  και σημειωτέον δεν υπήρχε τότε  η Εγνατία οδός) .
        Ο προβληματισμός ήταν προφανής και αναζητούσαμε λύσεις βελτίωσης των συνθηκών που δημιουργούσαν οι κάθετα αντίρροπες καταστάσεις που οσημέραι γίνονταν οξύτερες και πιεστικές και καθιστούσαν το ζήτημα πλέον σύνθετο και επιτακτικότερης αντιμετώπισης.
             Εν τω μεταξύ η τοπική αυτοδιοίκηση έχει ενδυναμωθεί και ανέλθει θεσμικά, έχει ισχυροποιηθεί ως πολιτική, διοικητική και οικονομική οντότητα και έχει αποκτήσει σοβαρό λόγο και  ικανή παρεμβατική δύναμη  προς την κεντρική διοίκηση, χωρίς να πάψουν βέβαια να παίζουν ουσιαστικό ρόλο και να καθορίζουν πορείες δημοτικών πραγμάτων  και οι εκάστοτε κομματικές συμπάθειες.
            Με τα καλά αυτά δεδομένα έχει αλλάξει  και η αντίληψη της σχεδιαστικής σύλληψης και κατασκευής, μεγαλύτερων του συνήθους έργων,  συμπαρομαρτούντων προς τούτο και των εν δυνάμει προγραμμάτων της ΕΟΚ των γνωστών πακέτων,  πράγματα  τα οποία  έλυναν τα χέρια και έδιναν  αέρα και θάρρος για σκέψεις και όνειρα  πιο τολμηρά  και μεγαλόπνοα.

            Μετά από σκέψη και ανάλυση των δεδομένων, κατέθεσα τότε την πρότασή μου στο Δήμαρχο Θανάση Τριγώνη η οποία συνίστατο σε μια απλή αναδιαμόρφωση και απεικόνιση της εγκάρσιας τυπικής διατομής της  οδού, πρόταση που συνεκμεταλλεύονταν απόλυτα το συνολικό πλάτος απαλλοτρίωσης της οδού το οποίο ανέρχονταν στα 34 μέτρα, ήταν δεδομένο αλλά εντελώς   αχρησιμοποίητο !
            Σχεδίασα επί απλού σχεδίου και σε κατά πλάτος τομή,  για να γίνει κατανοητή η ιδέα,  δύο λωρίδες κυκλοφορίας (δίστιβος δρόμος)  ανόδου και δύο λωρίδες κυκλοφορίας (δίστιβος δρόμος)  καθόδου για την υπερτοπική κυκλοφορία, συνολικού πλάτους  2χ7,2=14.4  μέτρα,  δύο νησίδες πρασίνου εκατέρωθεν  2χ1.3=2.6  μέτρα,  ώστε να δεχθούν  το φυτικό στοιχείο,τα δίκτυα Κοινής Ωφέλειας και τον ηλεκτροφωτισμό,   δύο βοηθητικούς δρόμους τοπικής κυκλοφορίας (Service Roads)  εκατέρωθεν 2χ6=12 μέτρα και πεζοδρόμια προς τις ρυμοτομικές γραμμές των ιδιοκτησιών  2χ2.5= 5 μέτρα,   ήτοι συνολικά  34  μέτρα πλάτος.
                  Έτσι προέκυπτε μεγάλος και σύνθετος δρόμος πολύ υψηλών λειτουργικών προδιαγραφών και υψηλής αισθητικής εμφάνισης, αλλά και υψηλού κόστους. Κατ αυτό τον τρόπο μεγιστοποίησα το ελάχιστο και έκανα το ανύπαρκτο υπαρκτό ! 
               Απλές  σκέψεις  χαραγμένες  σε μια κόλλα χαρτί !   Πόσο σπουδαία  και γοητευτική είναι  η απλότητα !  Πόσο κοινός νούς τέλος πάντων χρειάζεται ?
               Τίποτε περισσότερο από το να εγκύψεις με μεγαλύτερο ενδιαφέρον και λίγο παραπάνω στα πράγματα.



κατά πλάτος τομή (διατομή) της οδού     

       
    ημιδιατομή της οδού κατά πλάτος

                Ο Δήμαρχος εξεπλάγη και ενθουσιάστηκε και άρχισε να αναζητά τρόπους εξασφάλισης της σχετικής πίστωσης προκειμένου να συνταχθεί και η αντίστοιχη μελέτη.    Το κόστος του έργου προεκτιμάτο στα 200 εκατομμύρια δραχμές,  αρκετά μεγάλο,  όταν το συνολικό ετήσιο τεχνικό πρόγραμμα  του έτους 1989  για όλα τα έργα  του Δήμου ανέρχονταν στα 627 εκ δρχ και ο συνολικός προυπολογισμός του Δήμου στα 1000 εκ. δρχ.περίπου.
                Τελικά ο σχεδιασμός βράδυνε,   η κεντρική πολιτική σκηνή άρχισε να μεταβάλλεται και μετά  τις αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις Πρωθυπουργός της χώρας  ανέλαβε ο Κων. Μητσοτάκης και οι δημοτικές εκλογές το φθινόπωρο του 1990 ανέδειξαν νέα δημοτική αρχή με Δήμαρχο τον Κωνσταντίνο Παπαστεργίου.
                 Επρόκειτο τότε, φθινόπωρο του 1990, (μετά τις δημοτικές εκλογές)   να γίνει η τελική κατανομή πιστώσεων του ΠΕΠ και  των περισσευμάτων του  Β  Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (πακέτο Ντελόρ) σε συνεδρίαση περιφερειαρχών στο Καρπενήσι  Ευρυτανίας στις 19-21 Νοεμβρίου.  Έβλεπα ότι ο απερχόμενος Δήμαρχος δεν είχε και μεγάλη διάθεση να παραστεί στη συνεδρίαση και προ του διαγραφομένου κινδύνου να χαθεί μια σημαντική ευκαιρία, πήρα την πρωτοβουλία, τηλεφώνησα στο νέο Δήμαρχο και αφού τον ενημέρωσα για τα δεδομένα και τις προοπτικές που υπήρχαν συμφώνησε να μεταβεί και να μετάσχει στη συνεδρίαση. 
                  Έτσι  παρέστη εκεί  ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος                (ανελάμβανε επίσημα τα καθήκοντά του την 1-1-1991)  ο οποίος διεκδίκησε πίστωση για την κατασκευή της εισόδου από Καλαμπάκα κραδαίνοντας φάκελλο ο οποίος περιείχε πλήρη μελέτη κατά την δήλωσή του.    Στο άκουσμα της πλήρους μελέτης όλοι οι αρμόδιοι συναίνεσαν να δοθεί πίστωση 200 εκατομμυρίων δραχμών για το έργο αυτό.    Στην ουσία ο φάκελλος δεν περιείχε τίποτε πλήν της τυπικής εγκάρσιας  κατά πλάτος τομής (διατομής)  της οδού και μερικές εφημερίδες!   
                  ΄Ετσι εξασφάλισε  εκείνο το φθινόπωρο την αρκετά σεβαστή πίστωση των 200 εκατομμυρίων  ο  πανέξυπνος  Παπαστεργίου!                                                         
                  
                Με δεδομένη πλέον  την χρηματοδότηση του έργου συντάξαμε  τάχιστα την αντίστοιχη μελέτη και τους όρους διακήρυξης του έργου,  το οποίο εν συνεχεία  δημοπρατήθηκε από τον Δήμο Τρικκαίων  και ανάδοχος κατασκευαστής αναδείχθηκε η κοινοπραξία εργοληπτών  Α. Ντίνος- Δ. Παπαχατζής  με έκπτωση  37  % .





    Διαπλατύνσεις της οδού και εργασίες οδοστρωσίας το έτος 1992

           
               Κατά την εκτέλεση  και από τις πρώτες μέρες  φάνηκε καθαρά η αξία της εκμετάλλευσης του διαθέσιμου πλάτους απαλλοτρίωσης των 34 μέτρων,  το οποίο παρέμεινε δυστυχώς επί  χρόνια αδρανές και  ανεκμετάλλευτο,  εις βάρος των κυκλοφοριακών και αισθητικών συνθηκών για μια βασική και μεγάλη είσοδο- έξοδο της πόλης των Τρικάλων από και προς  την Καλαμπάκα και τμήμα της Εθνικής Οδοποιίας !
                Η πρόοδος  και η ωφελιμότητα του έργου,  ανέδειξε τη σημαντικότητα της επιλογής και του εγχειρήματος  της επεμβάσεως τόσο κυκλοφοριακά όσο και αισθητικά και  εξέπληξε τους διερχομένους και τους  Τρικαλινούς πολίτες  αλλά και τους άμεσα εξυπηρετούμενους Καλαμπακιώτες  σε σημείο που ο τότε Δήμαρχος Καλαμπάκας  Ηλίας Καχριμανίδης  να ζητήσει επίμονα απο τους τοπικούς και κεντρικούς παράγοντες  την προέκτασή του μέχρι την Καλαμπάκα !
                      Οδός Καλαμπάκας αποπερατωμένη ( μέρα-νύχτα ) φωτο 1993
   
                      
                  Στις ξαφνικά προκηρυχθείσες  εθνικές εκλογές το Σεπτέμβριο του 1993   ο τότε Πρωθυπουργός και εκ νέου υποψήφιος  Κων. Μητσοτάκης  εγκαινίασε το έργο αυτό ως το σπουδαιότερο της περιοχής  και μετά από την προσφώνηση του Δημάρχου Κων. Παπαστεργίου,  έκφώνησε την προεκλογική του ομιλία  στο χώρο αυτό επί του δρόμου  στο Δέλτα Καλαμπάκας !
                  Το έργο κόστισε τελικά  400  εκατομμύρια και παραδόθηκε οριστικά στην κυκλοφορία το επόμενο έτος.  Η κατασκευή του βελτίωσε τις κυκλοφοριακές συνθήκες και την αισθητική εικόνα της εισόδου-εξόδου από  την Καλαμπάκα,  ημέρα και νύχτα,  έλυσε όλα τα προβλήματα που υπήρχαν,  δημιούργησε προοπτικές ανάπτυξης  και απετέλεσε και αποτελεί  το στολίδι της πόλης προς τα βορειοδυτικά.

         
ΤΕΧΝΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΜΕΝΟΥ   ΕΡΓΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΟΥ

ΔΙΑΠΛΑΤΥΝΣΗ ΟΔΟΥ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ ΑΠΟ ΔΕΛΤΑ ΕΩΣ ΟΡΙΑ ΠΟΛΕΩΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ               (6ο χιλιόμετρο – διασταύρωση Ράξας )
(Service Roads)
ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ

ΕΡΓΟΛΑΒΙΑ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΡΓΟΥ

350.000.000 ΔΡΧ
ΠΟΣΟ ΣΥΜΒΑΣΗΣ

230.417.778 ΔΡΧ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΥΠΟΓΡΑΦΗΣ

06-08-1992
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

06-08-1992
ΧΡΟΝΟΣ ΠΕΡΑΤΩΣΗΣ

06-04-1994
ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ

30-09-1994


ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

ΕΤΠΑ
ΦΟΡΕΑΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ  Ή ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ (75% - 25%)
ΚΩΔΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ


ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ


ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΜΕΧΡΙ                    

397.131.923 ΔΡΧ
ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΠΟΣΟ

 -----
ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ (ΠΟΣΟΣΤΟ)

100 %
ΑΝΑΔΟΧΟΣ

Κ/Ξ: ΝΤΙΝΟΣ ΑΤΒΕΕ – ΔΗΜ. ΠΑΠΑΧΑΤΖΗΣ
ΕΠΙΒΛΕΠΟΝΤΕΣ

ΠΕΤΡΟΣ  ΓΚΑΪΛΑΣ                  Πολιτικός Μηχανικός

ΒΟΗΘΟΙ ΕΠΙΒΛΕΠΟΝΤΩΝ

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΝΤΑΝΑΣ              Εργοδηγός
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Μέση  Εκπτωση.   37%

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου